Papasseit, el moll de Barcelona i els cal·ligrames

posted in: Efemèrides, Literatura | 0

.
El 16 de maig de 1894, ara fa 120 anys, naixia Joan Salvat-Papasseit, el poeta barceloní (autor, a més, d’articles, manifests i altres proses de caire polític i social) que dóna nom a la nostra llibreria.

Fill d’una família humil, Salvat-Papasseit visqué una vida curta però intensa, marcada per una tuberculosi que el portaria a una mort precoç.

Joan_Salvat-PapasseitRere la també prematura mort del seu pare en un accident a alta mar, Salvat-Papasseit visqué la seva infància en diferents corbetes atracades al port de la ciutat comtal. Començà a treballar de ben jove en feines d’aprenent que li deixaren temps lliure per escriure els seus pensaments polítics, que encaixarien a la perfecció amb els del llibreter de vell Emili Eroles (que li facilitaria els exemplars de Makxim Gorki i Friedrich Nietzsche que influenciarien les seves idees anarquistes i socialistes), el bibliògraf Antoni Palau i Joan Alavedra. Figures, totes elles, que introduïren a Salvat-Papasseit en els cercles nacionalistes que li facilitarien les col·laboracions en publicacions de caire anarquista i revolucionari sota el pseudònim d’El Gorkiano (per la influència que aquest autor tingué en els seus primers escrits).

És en aquesta època (1915-16) que treballà de vigilant nocturn al moll de la fusta del port de Barcelona, una experiència traumàtica que quedà per sempre reflectit al seu poema “Nocturn per acordió”, d’on surt la cèlebre frase “Vosaltres no sabeu què és guardar la fusta al moll”.

Després d’un breu període a la presó arran de l’article “Un pueblo, Portugal” aparegut a Los miserables, entrà a treballar com a llibreter a les Galeries Laietanes i començà a escriure poesia en català. En aquest mateix moment, s’introduí en el món de les avantguardes històriques, i començà a publicar “Un enemic del poble, fulla de subversió espiritual” que comptà amb nombroses col·laboracions dels més reconeguts noms de l’avantguarda catalana. Així, començà a desvincular-se del pensament polític i, poc a poc, s’anà forjant la seva faceta de poeta avantguardista (L’Arts Santa Mònica dedicà una complerta exposició a finals del 2010 aquesta faceta del nostre poeta).

papasseit_caligramaL’any 1918, poc després de la publicació de l’únic número de la revista “Arc-Voltaic” d’influències futuristes, començà a manifestar-se en el poeta una tuberculosi que el duria a la mort sis anys després.

Sis anys, però, que serien marcats per una gran activitat: Rere el naixement de la seva primera filla el 1919, començà a escriure les proses infantils “Els nens de la meva escala“; col·laborà assíduament en diferents publicacions (“El dia” de Terrassa, “La publicidad” i “Proa”); publicà el pamflet “Contra els poetes en minúscula. Primer manifest futurista català” i escriu gran quantitat de poemes (alguns dels quals apareixerien en els diversos llibres de poesia que publicà durant aquest període, però alguns serien publicats  ja en una edició pòstuma).

El desembre de 1921 va ser internat en un sanatori de Madrid, al qual seguí un pelegrinatge per diferents centres d’Andorra i la Catalunya Nord mentre, a Barcelona, naixia la seva segona filla, que moriria tres anys després, alhora que la malaltia del poeta entrava en una definitiva fase crítica.

.

La seva obra poètica, marcada per l’inconformisme i l’idealisme revolucionari, combina les influències avantguardistes amb les tradicionals.

.

Bibliografia:
  • Humo de fábrica” (1918, recull de bona part dels articles de caire anarquista i revolucionari).
  • Poemes en ondes hertzianes” (1919, mostra de la fascinació de Salvat-Papasseit pels autors futuristes italians i els cal·ligrames d’Apollinaire).
  • “L’irradiador del port i les gavines” (1921, influenciat per una breu estada a París).
  • “Les conspiracions” (1922, recull de poemes plens d’exaltació nostàlgica de Catalunya, escrits durant l’estada al sanatori de Madrid).
  • La gesta dels estels” (1922)
  • El poema de la rosa als llavis” (1923).
  • Óssa menor” (1925, edició pòstuma).

.

Leave a Reply